L’acolliment. Sentir-se algú

A Arrels Fundació treballem de forma prioritària amb aquelles persones en situació de sense llar que es troben en una fase mes consolidada d’exclusió.

Arrels vol ser un estil, una manera de ser i de relació amb la persona en situació de sense llar. Per tant, busquem més que res crear uns àmbits, espais i temps per a la trobada personal.

No volem però que la trobada sigui puntual i anònima, sinó que tingui les característiques d’acompanyament personalitzat. És important que la persona experimenti que la seva vida ens importa, que volem trencar la línia que separa els qui estan al marge dels qui no ho estan.

Més endins de l’entramat de carències (menjar, dormir, higiene, salut,…) que arrossega la persona en aquesta situació, hi detectem la soledat i l’aïllament com a base de la desestructuració personal i social.

Arrels vol atendre aquesta desestructuració, sense deixar de banda aquelles urgències que endureixen la vida de la persona que es troba sense llar.[1]

 

Desconfiança, desinterès, despreocupació,…són els primers símptomes que ens trobem que manifesta una persona que arrossega molts anys de vida al carrer.

El no voler res, el no demanar res, l’aïllament, és la manifestació de la violència que s’ha patit.

Respectem aquests sentiments. Comportaments que ens poden semblar extranys.

 

“Li oferim dormir a un llit i em respon que ja es troba bé al carrer, allà on està”.

 

És dificil acompanyar a algú que viu al carrer, sol, malalt i mal vestit.

És dificil acompanyar quan jo tinc casa, família i amics, em trobo bé i tinc el que vull.

És difícil fer costat a l’angoixa i al patiment.

Tan difícil i tan senzill com, simplement, acompanyar.

No volem res. No esperem res.

Volem estar amb tu. Ho esperem tot.

Mica en mica els sentiments es van obrint.

Mica en mica ens acceptem mutuament.

A vegades caldrà anys de compartir temps. Perdre el temps?

Sí. Perdre el temps en la relació, amb l’altre, sigui quina sigui la seva situació.

 

“Em fa por canviar. Em fa por canviar la meva situació i em violenta de nou que se’m proposi”.

El que els demanem i el que els oferim també pot ser violent.

Sentir-se algú és també un procés.

Fa mal re- descobrir que un mateix té drets, que un mateix pot parlar i ser escoltat, que la part relacional i humana encara es conserva. Re- descobrir-se en persona. Retornar al propi jo.

 

“Asseure’m a dinar a una taula, i amb altra gent?”

“Com és possible que havent dormit quatre dies a una pensió hagi decidit tornar al carrer?”

Les quatre parets de l’habitació recorden més que mai que s’està sol.

Es tem tot allò que comporta prendre consciència de la pròpia situació. Mentre es vivia al carrer no hi havia consciència.

No hi havia persona?

Els primers dies que Manuel va tornar a dormir a un llit ho feia assegut contra el capçal, amb els braços agafant-se les cames i amb el cap clos entre els genolls. Igual que quan dormia a la porta del pàrquing.

 

Les carències s’atenen en la mesura que la persona ho necessita. Sovint ens trobem amb que la necessitat és nostra, no de la persona que tenim al costat. Fa mal, però hem de respectar el temps de cada persona.

 

Trobar allotjament. Un lloc on menjar. Un lloc on rentar-se i canviar de roba. Recobrar la salut, o mantenir-la, en la mesura del possible. Recobrar l’ocupació del temps buit.

És anar guanyant espais de dignitat, d’autonomia, de decisions pròpies.

Però primer caldrà trobar espais de relació, de compartir, d’acolliment.

Però durant quan? Amb quin espai de temps?

Amb el temps que faci falta. Tenim tot el temps del món.

El diàleg. Les mirades que es retroben.

Retrobar els records, retrobar-nos amb sentiments que podem compartir.

 

Retrobar-nos en la vivència de ser persona.


[1] ARRELS FUNDACIÓ (1992): Ideari de l’entitat. Barcelona

Quant a todoeltiempodelmundo

Soy Miquel Julià. Dicen que soy educador, pero en realidad soy persona. Mi quehacer discurre entre otras personas, en la calle, en hospitales,... Personas que se han visto arrojadas a vivir una situación de sin hogar. Miembro de Arrels Fundació. Barcelona
Aquesta entrada ha esta publicada en Retales. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a L’acolliment. Sentir-se algú

  1. des de casa... ha dit:

    Buenas Miquel,

    Quiero regalarte once líneas de un libro, del libro “Yo soy el caballero de París”.

    “Yo soy el rey del mundo porque el mundo siempre está a mis pies. No me mire los mocasines sucios. Mire la tierra, el pavimento. Todo está debajo de mí. Arriba el cielo, del cual procedo y al cual iré para irle a pedir cuentas a los filisteos que han entrado por sorpresa.

    Es lógico que sea popular. Todo el mundo me conoce. Todo el mundo me mira. Yo soy la leyenda que camina, la tradición sagrada que recorre las calles. Yo no soy un hombre sino un dios… Un dios que persigue la paz entre los humanos y la guerra entre los guerreros… Los que me critican, me ofenden y hasta me desprecian, no saben ni sabrán nunca qué hay en el fondo de mi corazón. Esos fariseos ignoran la gloria inmensa, la emoción profunda que uno experimenta cuando dice: Yo soy el Caballero de París.”

    Cuando las leo y las releo me viene a la memoria otro “caballero catalán” cuyo sueño dorado era París. Él me permitió, durante apenas 3 años, acercarme a su vida, sus sueños, su realidad… Ni mejores ni peores, simplemente, diferentes.

    Se llamaba Carles y hoy tendría 36 años, era poli toxicómano y padecía una encefalopatía por VIH. Sufría esta enfermedad desde los 24 o 25 años y murió a los 34 años. Nunca quiso seguir tratamientos ni controles.

    Le conocía al poco de empezar a trabajar en el Centro era, “huraño”,” esquivo”, no se relacionaba con nadie, era trasgresor, manipulador y provocador. El mundo estaba contra él y esa era su lucha diaria, contra el mundo y contra si mismo.

    El resto de usuari@s desconfiaban de él, terminaron por estigmatizarlo: “el maricón”, “el loco”…

    No sé si empezamos hablando de música, de política, de arte o de lo mal que iba el mundo…, pero empezamos a quedar los martes (el día que venía a ducharse) para fumar un cigarrillo en el “despacho grande” (la calle).

    Poco a poco se fue abriendo, nos fuimos abriendo. Mi lado profesional me decía que tenía que ayudarle, que teníamos que iniciar algún proceso de cambio -joder!!!, soy un profesional y tengo que ser productivo-. Mi lado “persona” solo quería escuchar, estar, hacer que se sintiese necesario, “nuestros encuentros de los martes son necesarios para ti y para mi, tu me importas y me importa lo que te pasa, me importa tu sufrimiento”.
    No me extenderé, pero fueron muchas las vivencias, los sentimientos, las frustraciones, alegrías y desencantos compartidos con él, con su familia y con las voluntarias y voluntarios del Centro,”sus abuelas” le gustaba llamarlas.

    Poco a poco, los martes se fueron convirtiendo en miércoles, jueves, viernes, sábados… , o cuando él lo necesitaba, me gusta pensar que nuestro Centro, para Carles, era un espacio para el descanso: “el descanso del guerrero”.

    Cuando tenía problemas, se enfadaba con su familia, le pegaban, se escapaba del hospital, etc… Venía a nuestro Centro.

    –Esta puede ser la oportunidad de empezar a trabajar– decía mi lado profesional, pero el plan de trabajo duraba tanto como una china de hachís en sus manos: Nada.

    Él, simplemente, no quería. Estuvo ingresado en hospitales, comunidades terapéuticas, en seguimiento por SSAP, los SIS, etc. Y su familia siempre al pie del cañón”… pero nada. Tuvo todos los recursos a su alcance, no los aceptaba, no los mantenía y terminaba “quemando todos los barcos”.

    Decidí utilizar mi lado persona y convertirme en “oportunidad”, una oportunidad sin limitaciones, “para lo que tú quieras y yo pueda”.

    Decidió utilizarme como persona, para que estuviese a su lado, para que la escuchase, para compartir y discutir, para encuentros y desencuentros, para soñar, para convivir y para relacionarnos, pero sobretodo, para respetarnos.

    Lo que más me sorprendió es que cuando Carles entró en fase terminal y aparecía por el Centro o ingresaba en el hospital, la mayoría de usuarios cambió de actitud, me preguntaban y se interesaban por él, ya no era “el loco” o “el maricón”, era Carles y estaba enfermo.

    Murió y no pude estar a su lado, pero me queda el recuerdo y el consuelo de que pudimos dedicarnos “todo el tiempo del mundo”

    Saludos,

Deixa un comentari

